Sommar & Sol

InsändarePosted by Redaktionen Tue, May 31, 2016 10:32:48

Sommaren stiger på med stormsteg, många vill sola på stranden för att sedan svalka sig i vattnet. Ofta förekommer det att man tyvärr tappar sina värdeföremål i samband med detta, föremål av metall som ringar, nycklar & örhängen osv försvinner bort i sanden eller i vattnet.

Vad skall man då göra?
1. Lämna i första hand värdeföremål hemma som du ej behöver ha med dig.
2. Tänk på att när du smörjer in dig med solskyddskräm att ringar kan lättare glida av från fingrarna.
3. När man vistas en längre tid i vattnet så krymper huden & man får ”russin” fingrar, ofta kan en ring glida av från fingret vid tex boll kastning eller simning.
4.Om olyckan är framme & tex ni förlorat er ring vid badstranden, kontakta då Sveriges Metallsökarförening som har flera hundra aktiva metallsökare runt om i hela Sverige, vi kan bistå med hög kompetens att spåra metallföremål med hjälp av metallsökare.
Vi införskaffar tillstånd från berörda myndigheter osv, det ända du behöver göra är att peka ut platsen där du tror att du tappade tex din ring.

Hittelön

Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde

& nu till en solskenshistoria, det var måndagen den 9 maj som dessa ringar tappades bort i Barsebäcks hamn när Elin var ute med sin son. Hon tappade sina vigselringar i sanden och kunde inte hitta dem. Den ena är i vitgul med 7 diamanter, den andra var i rödguld med en diamant, den senare var från början hennes mormors förlovningsring.

Området där dem tappades är storleksmässigt ganska begränsat eftersom hon var säker på att det hände i samband med att solskyddskrämen skulle på. Efter att hon hörde av sig till SMF Sveriges metallsökarförening så kunde vi delegera ut ärendet till en av alla våra proffs detekterande medlemmar som givetvis ställde upp att & vara behjälplig, Jörgen tog kontakt den 29 maj med både tillstånd från Länsstyrelsen & detektorn redo att köra ett eftersök på ringarna.
När Jörgen väl var på plats så tog det 20 sekunder att hitta första ringen & redan efter 20 minuter hade han lyckades återfinna ringarna så dem återigen var tillbaka på Elins finger!

På bilderna kan ni se ett lyckat eftersök av två stycken ringar.

Tappat något?

• Comments(0)//detektoristen.sverigesmetallsokarforening.se/#post50